Enligt prognoserna från energidepartementet skulle General Motors producera 120 000 hybrid Volt 2012. Hittills har GM sålt strax över 21 000 Volt-bilar. Regeringen har bjudit köparna på 7 500 dollar i skattesubventioner och köpt in några tusen bilar till bland annat Pentagon och marinkåren. Utvecklingskostnaden för Volt var 1,2 miljarder, och GM förlorar 10 000-tals dollar på varje såld bil.
Prognoserna för den andra stora elbiltillverkaren Nissan var lika optimistiska. I stället för en produktion på 25 000 elbilar har företaget bara sålt 14 000 Leaf på USA-marknaden. Och detta trots att amerikanska staten garanterat företaget ett lån på 1,5 miljarder dollar.
Som Skeppsgossen tidigare rapporterat har GM vid ett par tillfällen stoppat produktionen i väntan på nya kunder – som inte finns där. För närvarande erbjuder man köparna rejäla rabatter, och det sägs att med dem förlorar bolaget 50 000 dollar för varje såld bil.
Som bekant har Fiskers elbilar haft en tendens att fatta eld på grund av överhettning, vilket lett till att några tusen av dem återkallats. GM Volt har också fått dåligt rykte efter några tillbud där folk från räddningstjänsten och brandmän varit nära att dö av elchock de använt sina hydrauliska klippverktyg.
Den usla försäljningen har i sin tur lett till att den upphaussade batteriutvecklingen stannat av. Företaget A123, som fått 263 miljoner dollar i produktionsstöd av staten, har köpts upp av ett kinesiskt företag. En annan batteritillverkare, Ener1, gick i konkurs med 55 miljoner dollar i skuld till staten och har sålts till en rysk storkapitalist.
USA:s skattebetalare har fått ut väldigt lite av statens satsningar på elbilar – inte har det blivit så många nya jobb och inte har koldioxidutsläppen minskat. Obamas filosofi att ”tillverkas det bara elbilar så kommer kunderna” var rena önsketänkandet. En myt som kostat oerhörda summor i skattmedel.
Hur Saab-efterträdaren Nevs ska kunna få ekonomi på sin planerade produktion återstår att se. Eller är tanken att svenska skattebetalare ska rycka in för att subventionera deras elbilar på samma sätt som amerikanerna fått göra det?
Edison 1913 - ingen succé då heller. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar