Fiat 500 tillhör de livsfarliga mini-bilarna enligt ett amerikanskt krocktest. |
Riktigt små småbilar älskas
av de gröna som trots att de egentligen avskyr bilar per se ändå anser sig
kunna köra en liten en utan att skämmas - ju mindre desto bättre. För om du kör en bensinsnål småbil som drar så där 0,3
liter milen visar du ändå att du tänker på Moder Gaia och att du drar ditt strå
till stacken för att minska den globala uppvärmningen och spara på jordens
resurser. När det för några år sen avslöjades att Peter Eriksson ägde en suv
var det inte långt ifrån att han uteslöts ur mp-samfundet. Ty Moder Gaia säger
att den som åker omkring i en bensinslukande suv kraftigt bidrar till människosläktets
utplånande.
Nej, hellre då riskera livet
i en småbil som Folksam och de andra PK-institutionerna påstår är minst lika
säkra som större bilar. För några år sen gick ju Folksam ut med påståendet att
en Toyota Yaris var säkrare än en gammal Volvo. Nyligen gjorde en amerikanska Insurance Institute for Highway Safety
krockprover med 11 stycken ”mini-bilar” enligt en ny metod: ungefär 25 procent
av fronten på förarsidan krockas med ett annat fordon, en stolpe etc. På det
sättet anser sig IIHS få en bättre bild av hur säker en riktigt liten bil är än
vid en direktkrock med en betongvägg som i Euro NCAP-testerna.
Nåväl, resultatet var
nedslående. Av de elva bilarna var det ingen som fick betyget Bra och en enda –
Chevrolet Spark – betecknades som Acceptabel. Resten ansågs klart osäkra, och
farligast av dem alla var Honda Fit och Fiat 500.
Hos Honda, Accent, Prius C
och Yaris gav säkerhetsbältena efter så att testdockans huvud endast snuddade
vid krockkudden och sedan kanade av tills det slog i instrumentpanelen. Sidokrockskydden
gav också alltför dåligt skydd. Hos Toyota Yaris utlöstes sidokrockkudden inte
alls.
Med tanke på vad som händer
när en sån här dålig ursäkt för bil krockar med ett tyngre fordon som en
suv eller en lastbil kan man fråga sig vilket som är att föredra: att råka ut
för en bilolycka eller att leva till den påstådda globala uppvärmningen
inträder?
En amerikansk skribent gissar
att de människor som köper de här små farliga plåtburkarna är desamma som lever
på ekologiskt odlat och skyr genmodifierade grödor därför att de är farliga.
Skeppsgossen kan bara instämma. Konsekvens är ett okänt begrepp bland
miljödårarna. För egen del åker Skeppsgossen för övrigt en 40 år gammal
amerikanare med V8, en pickup som väger 2 ton och som till och med saknar säkerhetsbälten.
Trots det känns min bil alltid säker genom sin storlek och tyngd och ve den småbil som rammas av denna
dinosaurie!
Gillar normalt dina inlägg men här har du spårat ur. Skall det hela sluta med att för att vara trafiksäker (för egen del) skall man ratta en stridsvagn modell tyngre. Ju tyngre och därmed oxå mer resursslukande desto bättre.
SvaraRadera