Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

tisdag 28 februari 2012

England leder bensinskatteligan - före Sverige!

Enligt officiella siffror ståtar England med de allra högsta skatterna på drivmedel inom EU. Bensinskatten uppgår till 60 procent av priset vid pumpen, medan skatten på diesel ligger på 58 procent. Att fylla tanken på en normalstor familjebil kostar idag runt 100 pund.



Priserna i mitten på januari var för diesel 141 p. och för bensin 133 p. Utan skatter och avgifter skulle motsvarande bränslen ha kostat 59,8 resp. 52,8 p. Som alla styrande ställer sig regeringen kallsinnig till punktskattesänkningar, med motiveringen att ”den brittiska regeringen har slut på pengar”.

Internationellt sett toppar England, fast Italien hamnar inte så långt efter med en drivmedelskatt på 53 procent. Lägsta skattetrycket på bilisterna i Europa har Luxemburg med 38 procent på dieseln. Sverige utmärker sig med 59 procent skatter och avgifter på bensinen och hamnar därför i samma division som Grekland, Italien och Holland. Lägsta skatten på drivmedel har Cypern.

I Sverige diskuteras bensinpriserna och de höga skatterna inte alls längre se även mitt inlägg 1 februari). Här inbillar sig de styrande att de fossilbränsledrivna fordonen ändå kommer att fasas ut (”naturlig avgång” kallas det då det handlar om människor), till förmån för utopiska bilar med gas- och eldrift. Därför ser dumskallar som Gröna bilisters Mattias Goldman och andra miljösabotörer till att priserna på fossila drivmedel hela tiden fortsätter att öka, medan de styrande ursäktar sig med att pengarna inte ens räcker till skola, vård och omsorg. Men det behövs inga stora omprioriteringar för att pengarna ska räcka både till dessa områden och till en fungerande infrastruktur med plats för landsvägstransporter och privatbilism.

En gång hette det: ”Utan bilen stannar Sverige”. Nu har ju Sverige i princip redan stannat på grund av bland annat en vansinnig skatte- och invandringspolitik. Om de gröna får gehör för sina idéer lär det nog inte dröja så många år innan våra bilar också blir stående därför att Svensson inte längre har råd att fylla tanken. I framtiden blir det färdmedel som cykel, sparkstötting och rullator som gäller för alla som behöver ta sig till butik och vårdcentral. Med ett viktigt undantag: den politiska eliten. Deras uppgifter är så viktiga att de i likhet med de styrande i det gamla Sovjetunionen måste ha tillgång till såväl limousiner som jetplan.

På väg till vårdcentralen i miljövännernas Sverige

1 kommentar:

  1. Håller fullständigt med att de sk "gröna miljövännerna" håller på att ta kål på privatbilismen. De är så naiva att de tror att lilla Sverige genom oändliga energiskatter ska rädda världen genom att detta ska leda till noll utsläpp. Dessa fanatiker borde hellre studera förhållandena i de asiatiska länderna där man nära nog inte kan andas när man är ute på gatorna. Där om något kan dom göra en insats. Men de är allt för naiva och tror att skatter, energiavgifter m.m. i Sverige är den enda rätta lösningen för att rädda världen.

    Kommer just från Filippinerna och konstaterar bara faktum

    J-O J

    SvaraRadera

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare