Om man räknar bort de superlojala köparna av Toyota Prius så sjunker suget efter en ny hybridbil till under 25 procent.
Särskilt intressant är det att konsumenterna i södra Kalifornien och Seattle i staten Washington, där försäljningen av hybridbilar varit störst, inte visar större benägenhet att köpa ännu en hybridbil än bilköparna i landet i övrigt.
Det finns enligt experterna många förklaringar till det svala intresset för hybridbilar. Många av dem som investerade i rena elbilar har lämnat hybridbilar i inbyte. Osann reklam är ett annat skäl. Honda har till exempel stämts för att bränsleförbrukningen för Civic-hybriden är högre än reklamen säger. Andra källor pekar på att intresserade bilköpare jämför de dyra hybriderna med konventionella bränslesnåla modeller och till slut hellre väljer dem.
Hybridbilar utgör nu bara 2.4% av den totala nybilsmarknaden i USA, en minskning från 2,9% år 2008. Toyota är fortfarande det mest sålda fabrikatet med över 136 000 bilar förra året. Ford Fusion sålde bara 11 000 bilar.
För de eldrivna bilarna går det som Skeppsgossen tidigare rapporterat ännu sämre. Chevrolet Volt tillverkas inte längre, lyxbilen Fisker Karma (made in Finland) slutade fungera vid en testkörning och någon ekonomiskt försvarbar lösning på batteriproblemen finns ännu inte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar