Varje norsk elbil subventioneras med 70 000 euro! |
Norge fortsätter att leda elbilsligan i världen om man ser
till antalet nyregistreringar. Nissan Leaf heter favoritmodellen i både
september och oktober. Marknadsandelen ligger nu på över 5 procent. På ett år
har marknaden för elbilar fördubblats, och enligt prognoserna kommer det att
rulla 50 000 elbilar i Norge år 2016.
Bakom dessa häpnadsväckande siffror ligger en medveten satsning som får
världens miljövänner att se grönt. Beror elbilarnas popularitet då på att norska bilköpare
är mer miljömedvetna än andra konsumenter? Inte alls. Den beror till största
delen på de kolossala subventioner som staten består med.
Enligt tyska beräkningar subventioneras varje såld bil med
otroliga 70 000 euro direkt och indirekt (se http://notrickszone.com/2013/11/07).
Hur hänger nu det ihop?
Först och främst slipperden norske elbilsköparen accisen som är hela
25 procent på vanliga fordon. Han eller hon slipper också betala
införselavgifter och registreringskostnader, och i deklarationen får
elbilsägaren göra större avdrag än andra bilägare. Elbilar slipper vägtullar och broavgifter liksom färjekostnader. Och i städerna kan
elbilsförarna utnyttja bussfilerna. Vid de statliga elstolparna laddar man
batterierna gratis.
Sammanräknat innebär alla dessa subventioner att Norges
skattebetalare bidrar med 70 000 euro per elektrisk bil. Snacka om
nationalekonomiskt vansinne!
Som en och annan påpekat är det ju smått ironiskt att Norge
blivit ett så rikt land på olja och gas att man nu kan bereda vägen för
elbilar. Amerikanerna är avundsjuka på norrmännen, och där har man räknat ut
att motsvarande subventioner till landets 250 miljoner bilar skulle kosta
astronomiska 12,5 triljoner dollar
Hur ska man någonsin få folk att köpa elbilar om det behövs
sådana enorma subventioner för att göra dem attraktiva? Sanningen är ju att
moderna motorer för fossila bränslen ger bättre ekonomi totalt sett och att
Mattias Goldman och hans gelikar runtom i världen får fortsätta att titta mot
stjärnorna efter vettiga alternativ till den gamla ottomotorn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar