Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

söndag 23 mars 2014

USA-vintern knäckte elbilarna


Ett par eldsläckare sitter inte fel på en Chevy Volt eller Opel Ampera


I Sverige fortsätter idiotsatningen på elbilar. De ansvariga för den är blinda och döva för den kritik de här fordonen fått i andra länder, framför allt i USA. Elbilarna fungerar dåligt och rätt vad det är så börjar de brinna. Och när det är riktig vinter då rullar de mindre än halva sträckan.

Chevy Volt eller Opel Ampera som den heter i Europa har ett notoriskt dåligt rykte i hemlandet och har i folkmun döpts till ObamaCar. Sedan GM återkallat 8 000 bilar har den i alla fall slutat brinna. Men försäljningen är minst sagt dålig. Under februari i år har sjunkit med över 25 procent jämfört med februari 2013. Hittills har GM tillverkat runt 62 000 bilar totalt inklusive Ampera, alltså bara en bråkdel av den miljon(!) som Obama hoppades på.

En motorjournalist konstaterar: “Om Ralph Nader ansåg att Corvair var osäker i alla farter så kan man påstå att ObamaCar är en bil som ingen vill ha hur lite den än kostar.”

En orsak kan vara att ingen riktigt kan säga vad det kostar att ersätta batterierna i bilen. En återförsäljare i Los Angeles ville ha ”mellan 3 400 och 34 000 dollar” för batteribyte i en Volt 2012! När AutoblogGreen frågade GM om det verkligen var möjligt att en kund skulle få betala 34 000 dollar för batteribyte, svarare GM:s talesman bara att man inte kan förvänta sig att någon är beredd att betala så mycket…

Den gångna fimbulvintern har fått åtskilliga amerikaner att tänka om inför ett elbilsköp. Den ledande amerikanska motororganisationen AAA genomförde nyligen ett test av elbilarnas räckvidd i ner till minus 20 grader och kom till nedslående resultat: kapaciteten hos batterierna sjönk med närmare 60 procent i sträng köld! Så det är nog en och annan elbilsåkande amerikan som fått ringa efter bärgning den här vintern.

Egentligen ska man väl tycka synd om Obama som misslyckas med alla initiativ han tar för att rädda klimatet. Hans ObamaCar kostade skattebetalarna 11 miljarder dollar som han tog från dem för att rädda GM. Det påminner starkt om Ingvar Karlssons och Allan Larssons ”lån” till svenska storbanker – pengar som plockades ur pensionsfonderna och som aldrig kommer att betalas tillbaka.

3 kommentarer:

  1. Hej igen.

    Att elbilarnas räckvidd mer än halveras i sträng kyla beror bara till viss del på sämre batterikapacitet vid kyla. Mycket beror på att energi går åt för att hålla kupén varm.

    När det är kallt så rekommenderas att på Chevrolet Volt/ Opel Ampera köra på bensinmotorn tills värmesystemet är varmt. Sedan körs bilen på el ett tag när kylsystemet svalnar till en viss gräns och då körs det på bensinmotor igen.
    Både Teknikens Värld och Vi Bilägare har testat räckvidd på elbilar. När det är kallt och batterier används för kupévärme så är energisnålaste hastighet runt 100 km/h.

    De stöd som vissa storbanker fick under 90-talskrisen som inte betalats tillbaka skall Du inte skylla Göran Persson för. Det var 1990-91 som Nordbanken och dåvarande Första Sparbanken fick statligt stöd utan återbetalningskrav. Då var Göran Persson fortfarande kommunalråd i Katrineholm. Finansministern hett då Allan Larsson.

    /Jan Eriksson

    SvaraRadera
  2. Tack för synpunkter och korrigering. Det är klart att batterikapaciteten sjunker i sträng kyla, men att den mer än halveras är väl inte alla medvetna om. Jag vill också gärna tillägga att jag litar mer på "Triple A" än svensk motorpress, som tyvärr har en tendens att stryka bilfabrikanterna medhårs. Att ObamaCar är en jätteflopp är kanske också en nyhet värd att vidarebefordra... Jag beklagar att mitt minne svek mig när det gällde det ohederliga bankstödet och att jag beskyllde Göran Persson för något han inte är skyldig till (å andra sidan är han skyldig till så mycket annat ruffel...) Allan Larsson är ju någon sorts grå eminens som alltid slinker undan kritik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr minns jag också fel ibland. Jag tycker det är olyckligt att beskylla fel person p g a att minnas fel.
      Allan Larsson var finansminister och då ansvarig för bankstödet, i drygt ett år p g a att Kjell-Olof Feldt hoppade av 1990. Han var finansminister fram till Bildt-regeringen bildades 1991. Allan Larsson hoppade rikspolitiken i början på 90-talet. Han har väl aldrig riktigt återhämtat sig från att hans styvson mördades på 80-talet. Han genomgick en personlighetsförändring p g a mordet.

      När det gäller elbilstestet så har jag inte läst "Triple A" test, men eftersom det enligt Dig får samma slutresultat, när det gäller körsträcka, som det i Vi Bilägare och Teknikens Värld så misstänker jag att orsaken i det amerikanska testet är samma som i de svenska testerna. En stor del av energin i batterierna går åt för att värma upp kupén när det är kallt ute. Detta i kombination med minskad batterikapacitet i kyla mer än halverar körsträckan vid -20 jämfört med +20. Vid låga hastigheter går mer energi åt att värma upp kupén än till att driva bilen. Längst körsträcka blev det vid hastigheter på runt 100 km/h.

      /Jan Eriksson

      Radera

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare