Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

tisdag 27 mars 2012

Mörka timmen

I Nordkorea (övre delen av bilden) sparas det el varje natt,
 medan slösaktiga grannen Sydkorea badar i ljus (Wikipedia).  
På lördag kväll är det dags igen för Earth Hour, då vi mörklägger hela världen under en timme. Under mottot ”Släck för en ljusare framtid” uppmanar Världsnaturfonden WWF oss att ”skicka en stark signal till världens ledare att agera kraftfullt i klimatfrågan”.


Med tanke på att den måttliga temperaturhöjningen på jorden numera stannat av och att isarna breder ut sig vid polerna igen till glädje för isbjörnar och pingviner tycker man att det kunde vara tid att skrota det här jippot. Begrepp som ”global uppvärmning” har ju officiellt ersatts med ”klimatförändringar” som i princip kan betyda vad som helst, och numera talas det mera om ”ett hållbart samhälle” än om klimat.

Tyvärr spelar företag och organisationer fortfarande med och gör ett nummer av att de stödjer Earth Hour. På det sättet kan de vinna kunder och medlemmar. Förra året lär enligt WWF varannan svensk ha släckt ljuset, vilket sägs vara ett bevis på hur ”klimatsmarta” vi svenskar är. Personligen ser jag det som ännu ett bevis på hur svårt det är att avliva myterna om jordens förestående undergång.

Och tänd för allt i världen inga stearinljus under ”mörka timmen”. Fem stearinljus släpper under denna timme ut lika mycket koldioxid som en gammaldags 100 W-glödlampa förbrukar el. Någon har räknat ut att om alla människor tänder stearinljus så finns det risk för att den globala medeltemperaturen höjs med någon miljarddels grad.

P.S. Den som inbillar sig att Earth Hour är något slags gräsrotsinitiativ tar grundligt miste. I stället är det två stora företag som ligger bakom jippot, nämligen Världsnaturfonden WWF och australiska mediajätten Fairfax Media Limited. WWF har idag kontor i 30 länder och 5 000 anställda. Omsättningen uppgick 2010 till ¾ miljarder dollar. En australiska blogg har fått fram att Fairfax äger en tredjedel av rättigheterna till "varumärket" Earth Hour. De människor som deltar i denna årliga släcka-lamporna-ritual och tror att det är en handling för miljöns bästa bör alltså tänka om. Ytterst handlar det om att falla offer för en smart orkestrerad pseudohändelse. D.S.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare