Greenpeace brukar göra ett stort nummer av sitt oberoende –
organisationen tar inte emot bidrag från vare sig stater eller företag, det
upprepar företrädarna gång på gång. Nej, Greenpeace ska vara moraliskt ”rent”. Den som tar emot
bidrag från stora företag är moraliskt suspekt.
Men den andra stora ”rädda-världen”-organisationen WWF är
inte lika nogräknad och mån om sitt oberoende. De får stora bidrag från EU och
har mångåriga förbindelser med både Coca-Cola och Shell.
Under klimatmötet i Warszawa blev Donna Laframboise inte så
lite förvånad när hon upptäckte att Greenpeace delade monter med lindrigt sagt
kontroversiella Världsnaturfonden WWF. Lite efterforskningar på nätet gav vid
handen att detta är ett samarbete som går långt tillbaka i tiden. Greenpeace
köpte exempelvis sitt första fartyg med namnet ”Rainbow Warrior” av den
holländska grenen av WWF sedan organisationen gått med på att rädda valarna.
Snacka om att vara moraliskt obunden och ren, summerar Donna
Laframboise. Det är nog bara de som skänker pengar till organisationen som
fortfarande tror på idealitet. En som inte gör det är ju medgrundaren Patrick
Moore. Han hoppade av just på grund kommersialismen inom Greenpeace och är
sedan länge en av de argaste kritikerna. Nyligen skrev han på Twitter: ”Ja, de
’grönaste’ människorna bor i torn av betong och kör dyra bilar till sina
arbeten i andra torn av betong.”
I år gör Greenpeace ett direkt osmakligt försök att förstöra
julglädjen för världens barn. Man har spelat in en film i vad som liknar en bunker,
och i denna bunker sitt jultomten själv medan isen smälter på Nordpolen. Denne
jultomte spelas för övrigt av en gammal Greenpeace-påhejare, nämligen ingen
mindre än Jim Carter som vi sett som den buttre butlern Carson i tv-serien Downton
Abbey.
I filmen ser han mest ut som en gammal uteliggare och
muttrar fram glada budskap som ”tyvärr barn, i år blir det kanske inget i
julstrumpan”. Själv säger skådespelaren så här om sitt framträdande: "Jag
ville hjälpa till att föra fram de hot mot Arktis som oljeborrning och
klimatförändringar utgör. Så jag är tacksam för att jag fått detta tillfälle
att stödja Greenpeace och deras julkampanj."
Många har förfasat sig över både filmens dystopiska budskap
och ”Carsons” deltagande – det är direkt äckligt att försöka indoktrinera barn på det här viset, tycker de flesta med
annat än isbjörnar på hjärnan. Dessutom varnas den som vill se filmen från att
gå in på Greenpeaces hemsida, för där blir man automatiskt registrerad (kanske
som potentiell bidragsgivare). Gå istället via nedanstående länk: http://voiceofrussia.com/uk/news/2013_12_02/Downton-Abbeys-Jim-Carter-teams-up-with-Greenpeace-for-Christmas-campaign-8579/
För
några år sedan höll Nordpolen också på att flyta bort, vilket föranledde klimatnarren David
Susuki att komponera nedanstående ”julkort”. Hur länge ska alla dessa dårar få fortsätta med sina lögner?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar