Obamas
satsning på hybrid- och elbilar har visat sig vara en flopp. De låga
oljepriserna har lett till att den amerikanske bilkonsumenten i allt högre utsträckning
väljer bensin- och dieselbilar. Jämfört med 2015 har försäljningen av sådana
ökat med 18 procent hittills i år. Nästan 75 procent av dem som bytt in hybrid-
eller elektriska bilar väljer bensindrivna fordon när de köper nytt.
Ungefär
hälften av de amerikanska bilköparna köper pickuper. Det lägre oljepriset har
också inneburit att konsumenterna fått pengar över till dyrare pickuper och
suvar som föredras på grund av dels statusen och dels det faktum att man åker
bättre i ett högt och stort fordon.
Detta
betyder att Obamas mål om en miljon elbilar på amerikanska vägar 2025 inte kommer att uppnås. Antalet elbilar
och hybrider uppgår idag till endast 442 000 trots alla subventioner. Det
innebär också att kravet på en halvering av bränsleförbrukningen till 2025 inte
kommer att uppfyllas.
Vissa
tillverkare som Ford har försökt möta de hårdare kraven genom att bygga lättare
modeller. Pickupen F-150 har ”lättats” med hjälp av en aluminiumkaross och små turboöverladdade
motorer, ett arbete som kostat företaget över en miljard dollar under en
sexårsperiod. Likafullt lever bilen inte upp 2016 års bestämmelser. Nu sätter
biltillverkarna sitt hopp till ”crossover”-bilar på personbilsplattformar som
blir billigare och lättare än riktiga suvar men ändå ger den önskade ”suv-känslan”.
Troligen
kommer inte heller crossovers att hjälpa bilindustrin i det långa loppet. Det
enda som verkligen kan hjälpa den är att skrota alla idiotiska miljökrav och låta
amerikanerna välja en ny president som lyssnar till folket och inte till miljödårar
och elbilsnasare som Elon Musk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar