Galápagos-öarna
är en kronjuvel bland jordens ekologiska skatter, berömda för i första hand sina
sköldpaddor, jätteödlor och Darwinfinkar. Men det bor människor också på öarna
och fram till 2007 fick de sin elektricitet från dieselgeneratorer. Det året stod tre 50 meter höga
vindkraftverk och två solcellsanläggningar på plats på San Cristóbal, som är
den näst största ön till yta och befolkning. Där finns också såväl hamn som
flygplats.
I motsats
till vad som är fallet med El Hierro i Kanarieöarna - som Skeppsgossen berättade om nyligen - har projektet fallit väl
ut. Enligt en utvärdering som gjorts av Global Sustainable Electricity
Partnership har anläggningarna producerat i medeltal 30 procent av öns elbehov.
Därmed har man sluppit utsläpp motsvarande 21 000 ton koldioxid och
“sparat in” 8,7 miljoner liter dieselolja.
Men
smakar det så kostar det. Anläggningen har kostat 10 miljoner dollar. Dieselpriset
vid pump i Ecuador är ca 0,29 dollar per gallon och omräknat till gallons uppgår
besparingen under de nio åren till den inte speciellt imponerande summan 667 000
dollar…
Uppmuntrade
av framgången planerar nu det lokala elbolaget att köra ”förnybart” även på de
andra bebodda öarna, vars befolkning idag uppgår till 30 000 personer och förväntas öka. Därtill kommer de över 200 000 turister som besöker ögruppen varje år och som naturligtvis vill ha tillgång till moderna bekvämligheter som elektrisk belysning, kylskåp etc. under vistelsen.
Den
minnesgode läsaren erinrar sig kanske att en tanker med diesel till
generatorerna gick på grund år 2001 och läckte 570 000 liter
olja, en olycka som fick myndigheterna att tänka om. Men inte ens på Galápagos-öarna
räcker vind- och solkraft till mer än 30 procent av förbrukningen, så
dieselgeneratorerna får allt vara kvar länge för att stabilisera leveranserna. Och trots allt gör de mindre väsen av sig i denna känsliga omgivning än bullrande vindsnurror och fält med solpaneler.
Ur
naturskyddssynpunkt har projektet varit lyckosamt. De lågvarviga vindkraftverken
står på en kulle långt från de fridlysta petrellernas boplatser där det inte heller finns så
stora bestånd av den likaledes fridlysta växten miconia. Kraftledningen från
vindkraftverken har man varit förutseende nog att gräva ned på en sträcka av tre kilometer för att inte
hindra petrellernas flygvägar mellan boplatser och hav. Enligt rapporten har
ingen petrell skadats eller dödats av kraftverkens propellrar under de åtta
åren, vilket låter ganska otroligt med tanke på den förskräckande statistiken
från andra vindkraftsparker.
Enastående bra illustration till "de Grönas" fullständigt vettlösa uppfattning av ekonomiska villkor.
SvaraRaderaTänk att dom aldrig lär sig. . .