Efter ett
par veckors landpermission är Skeppsgossen tillbaka på Narrskeppet. Fartyget
står inte längre att känna igen och kan närmast liknas vid en överlastad
flyktingbåt med livsfarlig slagsida. Med få undantag tycker nämligen
passagerarna ombord likadant i alla samhällsfrågor - att vi måste ta emot alla
som söker en fristad ombord, att de sjösjuka som ligger och spyr i kojerna får klara sig själva, att kvinnor är till för männens njutning och
förtjänar att våldtas mellan hushållssysslorna, alternativt att alla män borde
utplånas från jordens yta eller åtminstone gå med i Prideparaderna...
Vansinnet
ombord på Narrskeppet känner med andra ord inga gränser, vilket är exakt vad de organisationer som styr de största narrskeppen i världen, FN och EU, tycker är helt i sin
ordning.
Klimatnarrarna
vet nu inte till sig hur de ska få gehör för sina galna idéer om den
“förnybara” energins förtjänster. I Tyskland har Greenpeace Energy utrett vad
landet måste göra för att leva upp till Parisfördraget. I dokumentet sägs det
bland annat att Tyskland helt måste sluta tillverka fordon med bensin- och
dieselmotorer efter 2025 och övergå till eldrift för såväl väg- som
tågtransporter. Vad det skulle betyda för bilindustrin som ju utgör själva
ryggraden i den tyska ekonomin sägs det inget om i rapporten, trots att vart
sjätte jobb i landet är kopplat till just tillverkning av bilar.
Men det
räcker inte med detta. Greenpeace Energy vill förbjuda installation av gas- och
oljedrivna uppvärmningssystem från 2020, vilket enligt tidningen Die Welt
innebär att all inhemsk tillverkning av sådana måste upphöra redan idag. För
att skapa ett fossilfritt samhälle till 2040 måste enligt samma rapport den
gröna energiproduktionen femfaldigas, från 600 terrawattimmar idag till
3 120 TWh 2040. Det skulle i praktiken innebära att antalet
vindkraftanläggningar måste öka från dagens 26 000 till ca 80 000
inom en nära framtid.
Redan
idag finns det ett starkt motstånd mot vindkraften i Tyskland, och som
Skeppsgossen tidigare berättat har delstaten Bayern i princip stoppat all
vidare utbyggnad. Det blir allt svårare för de gröna narrarna i landet att
övertyga allmänhet och politiker om nyttan av förnybar energi när
skattebetalarna redan idag tvingas subventionera den med 25 miljarder euro
varje år. Inte heller har utsläppen av koldioxid minskat under de sju år som
gått sedan ”Energiewende” förverkligades.
Till och
med landets diktator Angela Merkel har insett att elnätet i Tyskland inte klarar
den ojämna belastning som Energiewende inneburit. Därför har man infört
begränsningar i utbyggnaden av såväl vind- som solenergi.
Också i
Danmark har man som bekant alltmer börjat ifrågasätta vindkraften som svarar
för ca 30 procent av landets elproduktion. Men det börjar bli trångt på land
och nu riktas blickarna ut mot havet, där det visserligen finns hur mycket
plats för vindparker som helst men till väsentligt högre kostnader än för
landbaserad vindkraft. Under 2011-13 uppförde Dong Energy en vindpark vid
Anholt med 111 vindkraftverk med en samlad effekt på 400 MW till en kostnad av
10 miljarder danska kronor. Företaget var enda budgivare och krävde ett
strömpris på 1,05 Dkr per kilowattimme, vilket ska jämföras med spotpriset på
25-30 öre per kilowattimme. Under de närmaste 12 åren kommer anläggningen därför
att kosta elkunderna en extra avgift på 18 miljarder danska kronor!
I Japan
har myndigheterna likaså kommit fram till att elnätet måste anpassas till den
intermittenta energi som levereras av vindkraftverk och solceller. Sedan
subventionerna skurits ned 2013 har över 90 solenergiproducenter gått i
konkurs. Idag svarar solenergin för mindre än 3,5 procent av den japanska
elproduktionen. Bilden blir inte bättre av att landet fortfarande importerar
olja, kol och naturgas till ett värde av 40 miljarder dollar årligen. Nu sätter
landet åter sitt hopp till kärnkraften.
Ansvariga räknar med att denna ska stå för 22 procent av energimixen år
2030.
Det ser
med andra ord ganska mörkt ut för de gröna narrarna runtom i världen. I början
på maj var glädjeyran stor när Portugal kunde meddela att landet under – hör
och häpna! – hela 107 timmar helt litade till elleveranser från sin satsning på
förnybara energislag. Tänk dig, hela 107 timmar! Man bör vara medveten om att ca 30 procent av denna
energi kom från vattenkraft, ett energislag som i den här delen av Europa dock kan
sägas vara lika opålitligt som de övriga på grund av uteblivet regn.
I en
debattartikel i DN har fyra ”experter” deklarerat att Sverige skulle kunna ha
ett 100 procent förnybart elsystem redan 2020. Framför allt krävs en satsning
på solceller samtidigt som utbyggnaden av vindkraft och biokraft fortsätter i
samma takt som i dag, skriver de fyra.
De fick
svar på tal av Sivert Göthlin, tidigare ansvarig för driften av Vattenfalls
elproduktion. Skeppsgossen citerar:
”Elförbrukningen
i Sverige är ca 140 TWh per år och har legat på samma nivå i över 20 års tid.
Ingen ökning väntas heller under överskådlig tid trots en växande
bostadsmarknad.
Förbrukningen
är som störst en kall vinterdag i december–januari. Toppen nås på morgonen före
klockan 9 eller efter klockan 15 på eftermiddagen. Vid båda tillfällena är det
mörkt och solceller ger garanterat noll oberoende av hur mycket som byggs ut.
Alla borde begripa att kärnkraft inte kan ersättas med solceller i vårt land.
Solceller
kan fylla ett viktigt behov i länder söderut men här är de ett uruselt
alternativ då den helt övervägande produktionen sker sommartid när både elbehov
och elpris är som lägst. Solceller på vanliga hustak riskerar även att vara
täckta med fastfrusen snö i flera månader i stora delar av landet. Solceller är
inget alternativ så länge som energin inte kan lagras mellan årstiderna på ett
billigt sätt.
Det
maximala elbehovet är 26.000–27.000 MW. Härav kan cirka hälften täckas med
vattenkraft. Resten måste komma från biobränsleeldad produktion (några tusen
MW), kärnkraft eller fossilkraft. Även vindkraften är för osäker som ersättning
av kärnkraft. Det finns nu 6.000 MW installerad vindkraft men trots spridningen
över landet kan den totala produktionen ibland vara så låg som under 200 MW (3
procent). Svenska Kraftnät brukar i effektkalkyler räknar med att tillgången är
6 procent eller något mer med 90 procent sannolikhet.”
Ett
exempel på hur det kan gå när man enbart litar till förnybar energi har vi på El
Hierro, en av Kanarieöarna. Med hjälp av några vindkraftverk och en vattendamm
var det tänkt att de traditionella dieselgeneratorerna skulle stängas av för
gott. Så här skriver Björn Wahlsten, bosatt på Teneriffa: ”På många håll i
världen väntade man sig att projektet skulle slutgiltigt bevisa att ’100 %
förnybart’ var realistiskt. Förhållandena var ideala: En ö ute i havet med goda
vindförhållanden, en naturlig damm i en vulkankrater på hög höjd, dit man kunde
pumpa upp vatten som energilager. Något liknande famns bara på ett annat ställe
i världen, Tasmanien.”
Hur gick
det då? Under premiäråret stod det förnybara enligt bloggen Energy Matters för 35,6
% av elproduktionen på ön och dieselgeneratorerna för 64,4 %.
Projektet
måste alltså betecknas som ett totalt fiasko. Särskilt om man räknar med
kostnaderna för detta storskaliga experiment som uppgått till 65 miljoner euro.
Elpriset på de andra öarna ligger på ca 10 cent/kWh – på El Hierro skulle det
ha hamnat på 100 cent/kWh om öborna fått betala fullt pris för vansinnet. Björn
Wahlsten igen: ”Vad kan man lära av detta? Projektet på El Hierro är i första
hand ett politiskt projekt. Media har hållit en låg profil. Att ifrågasätta
vindkraft är inte Politiskt Korrekt. Det strömmar ständigt till delegationer
från hela världen, för att studera det ’100 % ekologiska projektet’.”
Värre är
dock att man ingenting tycks ha lärt av fiaskot El Hierro. Nu planeras en liknande anläggning
på Gran Canaria och politikerna på Teneriffa studerar möjligheterna att
utnyttja en vulkankrater för att lagra vindenergi...
Det är alltså inte så konstigt att Narrskeppet har fått svår slagsida och kanske går samma öde tillmötes som Regalskeppet Vasa.
Det är alltså inte så konstigt att Narrskeppet har fått svår slagsida och kanske går samma öde tillmötes som Regalskeppet Vasa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar