På
uppmaning av en god vän har Skeppsgossen tagit del av det evangelium som en
herre vid namn Tony Seba predikar. Han reser tydligen runt i världen, avlönad -
eller i varje fall subventionerad av -
den notoriske bilskojaren Elon Musk. Jag har tittat på ett klipp från Sebas
anförande vid Swedbank Nordic Energy Summit i Oslo i mars 2016 och förvånas
över hur högt uppsatta bankmän och ekonomer kan svälja hans oförblommerade
hyllning av ett minst sagt suspekt företag som Tesla Motors.
Tony Seba
presenterar fyra ”tekniska revolutioner”, som han påstår kommer att få följande
resultat:
1. Alla
nya bilar blir elektriska.
2. De
blir självstyrande.
3. De
kommer att få all sin energi från solpaneler.
4. Man
har ingen egen bil, utan ringer efter en, när man behöver en.
5. 80 %
av parkeringsytorna blir tomma.
Det är
naturligtvis inget annat än ett förbannat skitsnack som bara borde gå hem hos
de idioter som hyllar miljörörelsen. Men tydligen är ”miljötänket” smittsamt så
att också kapitalets handgångna män sväljer osanningarna och överdrifterna.
Om vi tar
påståendena punkt för punkt är det lätt att avfärda hans argument. Punkterna 2
och 5 kan vi direkt stryka eftersom de inte har minsta relevans i en diskussion
om elbilarnas framtid.
Tony Seba
påstår att alla nya bilar blir elektriska. Det säger i alla fall inte
bilindustrin i något land vad jag vet om. Alla försök av de stora tillverkarna
att utveckla elbilar och framför allt att få allmänheten att köpa dem har ju
slagit slint så att det ryker om det. Med de höga inköpspriserna och den dåliga
batterikapaciteten har elbilarna ingen chans att hävda sig mot bensin- och
dieselbilar. Seba hänvisar till fåtalet komponenter i en elbil jämfört med en
konventionell bil utan att samtidigt förklara hur en elbil som har så få
komponenter ändå kostar tre eller fyra gånger så mycket.
Med
kurvor och blå dunster försöker han också övertyga sina åhörare om att den som
köper en elbil snart har igen investeringen därför att driftskostnaden blir så
låg. Bensin och diesel blir bara dyrare och dyrare därför att miljöfrälsarna
lyckas övertyga sina regeringar om att ta ut allt högre skatter och andra
pålagor. Samtidigt är världsmarknadspriserna väldigt låga och inget tyder på
att de kommer att öka så mycket heller. Trots detta fulspel i kulisserna har
bilköparen i gemen mycket litet förtroende för elbilar.
Så här
skriver Teknikens Värld 2012: ”Elbilarna för en högst marginell tillvaro i världen.
Tillverkningen av elbilar ökade visserligen från 45 000 år 2011 till 113 000 i
fjol men vid slutet av 2012 beräknar IHS att det fanns endast 180 000 elbilar i
trafik i världen, vilket är 0,02 procent av den totala bilflottan. Flest
elbilar återfinns för närvarande i USA, Japan, Frankrike och Kina men sett i
förhållande till befolkning är Nederländerna, Japan, Frankrike och Danmark de
största elbilsländerna. Ingen rår dock på Norge som med sina 200 elbilar per
100 000 invånare är det mest elbilstäta landet.
Den
påstått låga driftskostnaden för elbilar har vi inga bevis för. Den stora
kostnaden ligger ju i batterierna, som inte kan laddas upp och ur hur många
gånger som helst och förr eller senare måste bytas ut för många sköna
tusenlappar (som herr Musk hoppas kunna tjäna ännu mer pengar på). Även
vindkraftverken har ju sagts ha låga driftskostnader, men som Skeppsgossen
skrivit i ett tidigare inlägg är det också en sanning med modifikation.
Vindkraftverk går varma och fattar eld, precis som en och annan Tesla har
gjort. Och herr Sebas prat om livstidsgaranti på en Tesla är det väl ingen
vettig person som tror på. Vad säger att Tesla finns kvar som företag om t.ex. tio år och vem ska då stå för garantin?
Teknikens
Värld igen: ”Mycket har hänt med elbilspriserna på bara ett par år. Nissan Leaf
har gått från 369 990 kronor till 314 990 kronor, Chevrolet Volt från 461 000
kronor till 374 500 kronor. Prisfallen har fått flera av våra läsare att undra
om det i dag inte är lönsamt att köra elbil.
Här är
svaret: Vi räknar på den billigaste modellen, en Volkswagen e-Up. Den har i
elbilsammanhang två fördelar. Dels är den billig i inköp, dels är den extremt
lätt och drar därför lite. Dessutom är det en riktig trevlig småbil.
Med en
elförbrukning på lite mer än 1,17 kWh per mil i EU-cykeln är milkostnaden för
bränslet bara 1,05 krona per mil. I dag är nämligen el billigt, cirka 90 öre
per kWh, vilket faktiskt är en prisnivå som också kan låsas på tre år. Men i
verkligheten går det inte att köra så snålt. Bara genom att sätta på kupévärmen
ökar förbrukningen kraftigt. En mer verklighetsbaserad skattning av
förbrukningen är drygt 1,6 kWh per mil, vilket ger en driftkostnad på 1,50
kronor per mil.
Baksidan
av elbilsekonomin är värdeminskningen. Volkswagen räknar i deras leasingkalkyl
med ett restvärde efter tre år på 33 procent, alltså 88 000 kronor. Eftersom
man får 40 000 kronor i supermiljöbilspremie innebär det ett värdefall på 138
500, eller 46 167 kronor per år. Lägg till elkostnaden för 1 500 mil och du har
en årskostnad för bränsle och värdeminskning på 48 417 kronor. En bensindriven
Up drar 0,45 liter per mil i EU-körcykeln, vilket i praktiken innebär 0,60
liter per mil. Med ett bensinpris på 15 kronor per liter kan vi kalkylera med
en bränslekostnad på 9,00 kronor per mil, eller 13 500 kronor per år.”
Amerikanska
konsumenttidningen Consumers Report har enligt Tony Seba gett Tesla 105 poäng
av 100 möjliga. Med tanke på hur Elon Musk agerat tidigare luktar det mutor och
bestickning lång väg. Lyckligtvis har inte ens sådana överdrifter fått
bilkonsumenterna i USA att köpa hans bilar. Fast nu står 30-40 000
köpare i kö om man får tro honom – alla har givetvis lagt en handpenning också,
så att han fått in nytt kapital på närmare 500 miljoner när de statliga
subventionerna krympt. Siffrorna har ifrågasatts, med tanke på att Nissan, som
säger att deras modell Leaf är världens mest sålda elbil, har sålt 211 000 st
sedan 2010.
Får
staten inte sina pengar med skatt på diesel och bensin, tar staten
in
pengarna per körd mil istället. Med den årliga besiktningen blir det
lätt att
fastställa hur många mil var och en kört. Enligt
Ekonomifakta betalade man 8,25 kronor i skatter per liter bensin. Räknar
man optimistiskt med en förbrukning av 0,5 liter per mil, måste du alltså
lägga till över 4 kronor per mil för elbilar.
Att
energin i elbilarna ska komma från solpaneler är självklart eftersom Elon Musk
hyr ut sådana på långa och subventionerade kontrakt till egnahemsägare. Kanske
är det ett motsvarande leasingsystem som Tony Seba antyder då han säger att man
kommer att hyra sin bil i framtiden (påhejad av Mattias Goldman, mäktigast i
Sverige 2016 och vd för Fores). Mer pengar till Elon Musk alltså.
I
rättvisans namn ska det dock sägas att Elon Musk betalade tillbaka sitt 400
miljarders-lån till amerikanska staten många år innan det förföll. I gengäld
har företaget dock tjänat grova pengar på utsläppsrätter och lokala subventioner
från t.ex. kaliforniska staten för energilagring (batteriutveckling).
Tony Seba
jämför i sitt föredrag utvecklingen inom elbilsområdet med vad som hände med
mobiltelefonerna. I stället för några tiotusen som prognosmakarna trodde såldes
det miljoner. Men det är en i hög grad haltande jämförelse. Möjligheten till
kommunikation är livsnödvändig inte minst i de fattiga länderna – men ingen vid
sina sinnens fulla bruk kan väl hävda att en elbil från Tesla är intressant för papuanerna i Nya Guinea eller inuiterna i norra Kanada?
Elbilen
är ingen teknisk revolution utan en gammal produkt som fått förnyad aktualitet i
skuggan av ett påstått klimathot, marknadsförd av dubiösa personer som ser chansen
att framstå som mänsklighetens välgörare. De tillhör samma gycklartrupp som de
narrar som predikar jordens undergång om vi inte lämnar oljan i marken och
satsar på förnybar energi. Tyvärr är det alltför många som tror på deras lögner
och fortsätter att lägga pengar i deras skramlande bössor.
Den som lever får se. Det har ju hänt förut att ny teknik slår ut gammal. Mycket har hänt med batterierna de senaste 20 åren. Om den utvecklingen fortsätter så kanske elbilar är något för framtiden. Eldrivna fordon är väldigt praktiska i vissa sammanhang och varefter batterierna blivit bättre så ha de blivit vanligare. På industrier idag så är det nästan bara eldrivna truckar som används inomhus. För 20 år sedan var det vanligt med truckar som gick på gasol eller någon form av sprit. Bättre batterier som är lättare i förhållande energiinnehåll, tål fler laddningar och dessutom är billigare har gjort att truckar med förbränningsmotorer numera är ovanliga för inomhusarbete.
SvaraRaderaNär det gäller Nissan Leaf så var de först med produktion i större skala och inte extremt höga priser. Nu har det kommit andra elbilar som konkurrerar med liknande prestanda och pris som gör att det kommer troligen att säljas färre Leaf de närmaste åren.
/Jan Eriksson
Du kanske har missförstått begreppet livstidsgaranti. Garantin innebär inte att prylen håller till dess innehavaren dör, garantin gäller till dess prylen slutar fungera.
SvaraRadera