Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

lördag 23 januari 2016

Och så var det det här med elbilar


Det är bara i Norge man köper elbilar. Och anledningen till det är förstås att dessa är kraftigt subventionerade, till en del ironiskt nog med pengar från den berömda oljefonden. Utan sådana subventioner är det få som vill ha dem. Under 2015 köpte amerikanerna bara 102 600 elbilar, en minskning med 17 procent (siffror från Autodata). Nissan Leaf tappade 43 procent och hybriden Chevrolet Volt 18 procent.

Det är väl inte så konstigt, tycker Skeppsgossen. De är dyra även med subventioner och helt värdelösa utanför tätorterna. Dessutom är de, enligt oraklet Bill Gates, ytterligt ohälsosamma och miljöfarliga. Bland annat därför att de belastar elnätet ännu mer, något som åtminstone i många länder innebär att utsläppen av växthusgaser ökar i och med ökad användning av fossila bränslen i kraftverken.

Någon har liknat elbilen vid en neonskylt med texten: “Jag är en komplett idiot”. Det tyckte nog också ägaren till miljon-Teslan som började brinna vid laddningen någonstans i Norge.

I många länder – givetvis med undantag för föregångslandet Sverige – gläds bilisterna åt stadigt sjunkande bensinpriser. I USA köper amerikanerna därför återigen stora bilar som suvar och pickuper, alltså just den typ av bilar som får miljöpartisterna i vårt land att se rött. Här ska det vara pyttesmått och bensinsnålt. Och med beskattning och skatt på skatten håller man bensinpriset uppe när andra länder sänker det! En del av de pengar svenska staten får in på drivmedelsskatterna går till uppsättning av laddstolpar ute i kommunerna!

I Storbritannien är situationen ungefär likadan när det kommer till elbilar. Elake bloggaren James Delingpole (läs honom på http://www.breitbart.com) slår huvudet på spiken när han säger att han nu tänker satsa på en begagnad Land-Rover Defender som ersättning för den lilla diesel-Skodan:

”Om du liksom jag bor ute på landet och behöver komma hem från stormarknaden fort innan mjölken surnar, är det viktigt att bilen inte blir en skrothög ifall du krockar med en muntjac-hjort eller ett gäng rumäner som lastar på kyrktaket eller en Prius-förare som tvärbromsar för att rädda en kull tuberkelsjuka grävlingar… Det här är vad Gud försöker säga oss med sjunkande oljepriser: a) Han avskyr Mellanöstern och alla som bor där (utom israelerna förstås, för de är ju det utvalda folket) och b) att Han är dödstrött på alla hjärtnupna godhetsapostlar som är stolta över sina tunnplåtade eko-bilar och att Han önskar livet ur dem.”

Kanske är det inte det Gud menar, summerar James Delingpole, men det är i alla fall var de fria marknadskrafterna predikar. Tack vare dem kan vi ännu så länge bestämma vad vi vill köpa och inte köpa, men med personer som Åsa Romson bland de styrande i Sverige och Obama i USA gör miljöfascisterna allt för att styra oss i våra inköp. Obama sa till exempel 2011 att det skulle finnas en miljon elbilar på landets vägar 2015. Det fanns knappt hälften.

James Delingpole igen: “Tänk om alla dessa propagandaåtgärder för en övergång till elbilar grundade sig på en helt galen idé om att oljan håller på att ta slut och att vi behövde reducera koldioxidutsläppen för att hejda en katastrofal global uppvärmning… Gissa om vi i så fall skulle känna oss äckligt rebelliska.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare