Plötsligt
en dag invaderades Narrskeppet av horder av unga människor beväpnade med
iphones. De verkade helt omedvetna om var de befann sig, det enda som
intresserade dem var det som visades datadisplayen. Skeppsgossen undrade för en
stund om hela världen drabbats av en kollektiv sinnesförvirring tills någon
berättade för honom att narrarna hittat en ny lek som uppenbarligen gav deras
meningslösa tillvaro mening. Den kallas Pokémon GO.
Efter att
ha forskat lite i flugan har Skeppsgossen fått veta att när Pokémon GO
lanserades ökade den digitala trafiken så mycket att “molntjänsterna” höll på
att braka ihop. Datavärlden upplevde då samma fenomen som drabbar ledningsnäten
i länder med mycket vindkraft när det börjar blåsa och normalt stillastående vindkraftverk
plötsligt ”överproducerar”. På mindre än två veckor slog Pokémon det gamla
Twitter-rekordet med 20 miljoner användare som den mest nedladdade appen. Hittills
spelar ungefär 4 miljoner människor varje dag Pokémon GO.
Pokémon GO
har alltså blivit en global framgång utan like. Människors längtan efter
underhållning tycks vara omättlig och fungerar kanske som en välbehövlig
motvikt till allt elände i världen runtomkring oss – idag är exempelvis videospelen en storindustri vars intäkter håller 50 procent av filmindustrin uppe.
Utbyggnaden
av internethårdvara för globala nätverk kostar varje år biljoner dollar och
konsumerar enorma mängder elektricitet. Någon har räknat ut att världens
samlade digitala aktiviteter gör av med mer energi än allt flyg i världen. För
den största posten svarar trådlös dataöverföring som mobiltelefoni och aktiviteter
som hänger samman med den.
Mark P. Mills har i en artikel i Forbes (se nedan) pekat på bland annat det ökade slitaget av skor när
Pokémon GO-användarna springer runt på gatorna. Någon har räknat ut att allt
detta nya gående leder till att minst 100 miljoner skosulor kommer att slitas
ut varje år – vilket naturligtvis borde få Nike & Co. att gnugga händerna
av förtjusning. Men att tillverka skor kräver också energi. Uttryckt i bensin
handlar det om en gallon för varje par sneakers, så den ökade
förbrukningen till följd av Pokémon GO är liktydig med motsvarande 100 000 nya
bilar.
Ska vi
sedan börja titta närmare på hur mycket energi som går åt för att tillverka en
smartphone blir det riktigt ruskigt. Trots att en bil väger 10 000 gånger
så mycket som en smartphone uppgår den sammanlagda energiförbrukningen vid
telefontillverkningen till 15 procent av den energi bilindustrin gör av med. Om
nu t.ex. Pokémon GO och dess efterföljare leder till att det kommer att tillverkas
en enda procent fler smartphones, då motsvarar det ett tillskott på ytterligare
100 000 nya bilar.
Det finns
alltså ingenting som är gratis i den här världen, inte heller energin. ”Det går åt energi att tillverka hamburgare
och hårddiskar, det krävs energi för att steka hamburgarna och energi för att
driva hårddiskarna…”
Underlaget
till artikeln är hämtat ur en artikel av Mark P. Mills i Forbes:
http://www.forbes.com/sites/markpmills/2016/07/25/pokemons-big-carbon-footprint-a-virtual-reality-games-teaching-moment-about-energy-reality/#f7555557ce35
P.S. Idag
läser Skeppsgossen att Saudiarabien har utfärdat en fatwa mot Pokémon GO på
grund av att spelet är ogudaktigt och ”icke-muslimskt”. Det sägs också stödja
evolutionsteorin. Så räkna inte med några ”stops” och ”gym” i öknen. D.S.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar