Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

måndag 12 november 2012

Elbils-eländet



Av president Obamas vision om en miljon elbilar på de amerikanska vägarna år 2015 bidde det bara en tumme. I mars 2009 försökte han rättfärdiga satsningen och den generösa kreditgivningen genom att säga att det inte bara handlade om att göra Amerika oberoende av importerad olja utan också om att skapa nya jobb för amerikanerna.


Tre år senare, med facit i hand som det brukar heta, sticker kongressens budgetkontor hål på bubblan och säger att alla satsade miljarder inte kommer att påverka den totala bensinanvändningen och utsläppen under många år framåt. I rapporten kom man också fram till att elbilarna trots alla subventioner är dåliga köp för konsumenterna, med betydligt högre driftskostnader än bensinbilarna.

Som Skeppsgossen tidigare berättat har Toyota, världens största biltillverkare, insett detta och nöjt sig med en provserie på 100 exemplar av redan mycket omskrivna modellen iQ. Vice verkställande direktören Takeshi Uchiyamada säger: “Dagens elektriska bilar fyller inte samhällets behov varken i fråga om körsträcka eller kostnader eller hur lång tid det tar att ladda batterierna.”

Kvar för Toyotas del blir nu helelektriska RAV4 som ska tillverkas i USA av Tesla Motors. De räknar med att kunna sälja 2 600 bilar under de kommande tre åren! Tesla har redan fått ett lån på 465 miljoner dollar av energidepartementet men har nyligen begärt omförhandling av villkoren – för andra gången!

Lite bättre har det gått för Toyotas hybrider. I USA har tillverkaren sålt ca 178 000 sådana. På hemmamarknaden har det varit så mycket trögare. Av beräknade 40 000 Prius plug-in hybrider har försäljningen uppgått till knappa 10 000.

Under de kommande tio åren räknar analytikerna med att elbilsförsäljningen globalt kommer att stanna en bra bit under 10 procent av totalförsäljningen. Det är bara Nissan som envisas med att påstå att 2020 så kommer en tiondel av alla sålda bilar att vara eldrivna. Modellen Leaf har dock bara sålts i 38 000 exemplar sedan tillverkningen började i slutet av 2010 och kurvorna pekar inte uppåt. Lanseringen i Sverige i höst lär inte hjälpa upp försäljningsstatistiken med tanke på hur dålig räckvidden är i kalla klimat.

Lite bättre har det gått för Chevrolet Volt med sin bensinmotor som backup. Siffrorna för första halvåret 2012 innebär en tredubbling jämfört med 2011, men färre än 22 000 bilar har sålts sedan produktionsstarten 2010. Prognosen var 40 000 sålda bilar i år men i verkligheten har man sålt knappt 15 000. Inte ens de desperat leasingerbudandena har lyckats övertyga amerikanerna att köra Volt.

Enligt Reuters förlorar GM 49 000 dollar på varje Volt som säljs för 40 000 dollar. Fast det vill GM-topparna inte riktigt erkänna. ”Visst förlorar vi pengar på Volt, men det kommer att vända och när vi får ut Gen 2 får vi tillbaka pengarna.” Men det är något som många analytiker betvivlar – ”GM kommer aldrig att få tillbaka sina pengar på den modellen”.

Nu spelar det vl inte så stor roll eftersom det är de amerikanska skattebetalarna som står för gungorna. General Electric har visserligen sagt att bolaget tänker köpa 50 000 bilar, men de kommer att generera stora pengar åt GE som tänker bygga vind- och soldrivna laddningsstationer – naturligtvis kraftigt subventionerade av skattebetalarna de också!

En direkt skandal är Fisker-affären. USA:s vicepresident Joe Biden såg till att elbilstillverkaren Fisker fick ett lån på 529 miljoner dollar mot att de övertog den nedlagda GM-fabriken  i Delaware. En dag skulle de 2 000 permitterade bilarbetarna få jobb vid fabriken igen. Nu har Fisker avskedat och sagt upp avtal med ett stort antal underleverantörer. Orsaken är att man måste omförhandla de statliga lånen och de 850 miljoner man lånat av privata investerare.

Nu vet vi att Fisker Karma aldrig var tänkt att tillverkas i Delaware utan i Finland. Den modell som skulle byggas i GM-fabriken hette Atlantic. Men sedan energidepartementet frusit de 336 miljoner dollar som Fisker inte gjort av med har företaget meddelat att det nog inte blir någon tillverkning av Atlantic heller i USA.

Fiskerskandalen har lett till batterileverantören A123 permitterat och ansökt om rekonstruktion. Och Fisker skyller på att A123 levererat undermåliga batterier som lett till uppmärksammade bränder.

För att kunna prångla ut fler elbilar som ingen vill köpa och rädda ansiktet skärper Obama kraven på bensindrivna bilar. Inte ens hybriderna kommer att kunna klara dem, men det skiter myndigheterna i och håller fast vid att 2025 ska medelförbrukningen ligga på 54,5 miles per gallon. Det kräver enligt experterna så lätta och små bilar att det inte blir plats för en familj.

Uppgifterna i den här artikeln har Skeppsgossen hämtat ur tidskriften Forbes. Där ställs till slut denna fråga:

”Är det inte något som är alldeles galet när våra skattepengar används till att muta konsumenterna att köpa fordon som staten vill att vi ska köpa men som inte motsvarar kundernas krav eller önskemål…och när statliga bestämmelser och reglementen avgör vad som ska tillverkas snarare än de fria marknadskrafterna”.

Uppenbarligen är det så det nya Obama-Amerika vill ha det. Annars kunde de faktiskt ha rösta för en helt annan politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare