Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

torsdag 1 oktober 2009

Så länge skutan kan gå

Skepp ohoj! Det blir bara värre och värre. Härom dagen fick vi höra att för första gången på årtionden snöar det nu på alla kontinenter, inklusive antipoderna där det ju börjar våras. Det verkar faktiskt som om vi går mot ett kallare klimat i stället för den värmebölja som Al Gore & Co. talat sig svettiga för.
Förhoppningsvis floppar Köpenhamnsmötet och det ska vi tacka den allmänna lågkonjunkturen för. Först när människor kommit i arbete igen kan vi börja diskutera klimatfrågan, tycks folk tänka, och folk är nog kloka som tänker så. Att "energiomställningen" skulle generera arbeten är ju en annan myt som exemplen från Spanien och Danmark slagit hål på.
Därtill finns det ett alltmer uttalat motstånd mot satsningarna på vind- och solkraft, inte minst i USA. Lite underligt är det kanske att det är miljö- och naturvänner som protesterar mot de förfulande anläggningarna.
Apropå solkraftverk - de tysk-algeriska planerna på en jätteanläggning i Sahara är rent skrämmande i sitt förakt för utvecklingsländerna i södra Afrika. Man kunde ju tro att det var de som skulle få nytta av elektriciteten norr ifrån, men icke. Den ska förse halva Europa (och kanske till och med Sverige) med elström! Snacka om att gå över Medelhavet efter vatten.
Det tycks som om den här skutan seglar mot sin undergång och ingen skulle bli gladare än jag om det hände. Jag har ju min livboj väl undanstuvad och tänker inte göra dåararna sällskap ner i djupet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare