![]() | |||
Så här illustrerar Öresundskraft drömmen om elbilen |
De gröna narrarna älskar fortfarande elbilar, åtminstone i
Sverige som ju alltid ska vara bäst, störst och vackrast på alla områden. I
andra länder har alltfler tidigare apostlar börjat tvivla på elbilarnas framtid.
En herre som heter Bill Sweet vid IEEE (en sammanslutning av ingenjörer inom elteknik
och elektronik) skriver: “Om du funderar på att köpa en elbil för miljöns skull
bör du ta dig en extra funderare.” Och en annan medlem av IEEE, Ozzie Zehner,
skriver att han ändrat åsikt. Hans artikel har rubriken ”Smutsig oavsett hastighet”.
“Idén att elektrifiera bilar för att göra dem miljövänligare
är inte ny. För tjugo år sen byggde jag själv en hybridbil som antingen kunde
köras på batterier eller på naturgas. Särskilt snabb var den inte och säkert
inte så säker heller. Men jag var övertygad om sådana bilar skulle kunna minska
luftföroreningarna och oljeberoendet. Jag hade fel...”
De flesta miljöorganisationer och kommunala och statliga
myndigheter talar sig varma för miljövinsterna med elfordon. Men det finns ”kärringar mot strömmen”. Richard
Pike vid brittiska Royal Society of Chemistry har räknat ut att utsläppen av
CO2 i Storbritannien skulle minska med bara 2 procent om landet helt övergick
till eldrivna fordon. I USA har kongressens budgetutskott kommit fram till att
subventioner till elbilar inte skulle ha någon mätbar påverkan på den totala
bensinförbrukningen eller utsläppen av växthusgaser under många år framöver.
Anledningen till tvivlen är förstås att även om elmotorerna i
sig är “rena” så är batterierna som driver dem inte det. Om en elbil laddas med
ström från ett koleldat kraftverk blir nettoutsläppen av CO2 större än från en
vanlig bensindriven bil. Det kan å andra sidan avhjälpas om man bygger fler
naturgas- eller kärnkraftverk. Men det håller inte de gröna med om, eftersom utvinningen
av naturgas producerar CO2 – och kärnkraft ska man ju överhuvudtaget inte tala
om i sällskap med miljönarrar.
Problemet är att elbilsförespråkarna glömmer alla de avtryck
på klimatet som en bil sätter under sin livstid – vid tillverkningen, under den
dagliga användningen och fram till det att den till sist hamnar på skroten. Men
även om man bortser från dessa faktorer så är elbilen sämre för miljön än en
modern bensinbil.
Tyvärr har
regeringarna i Europa svårt att inse det. Lobbyister och
miljöorganisationer som Gröna bilister har med åren skaffat sig ett så stort
inflytande att allmänheten sväljer alla vansinniga skattesubventioner, fri
parkering för elbilar och andra påhitt som vi får betala på våra skattsedlar.
Nu träder emellertid andra miljönarrar fram och deklarerar att bilen
överhuvudtaget sjunger på sin svanesång och att den en dag kommer att betraktas
som lika farlig för vår hälsa som tobaken…
I Sverige fortsätter de troende att satsa
på elbilar. Så har till exempel elfordonsprojektet Green Charge gått från ord
till konkret handling. Fem nya miljoner från Energimyndigheten har satt
grundfinansieringen. Två exempel på vad som nu görs är att hjälpa kommuner att
övergå till elbilar samt samarbeta med andra aktörer. Inte ett ord sägs förstås
om varifrån pengarna kommer…
Nu när grundfinansieringen är klar tar
ett mer konkret arbete vid för elfordonsprojektet Green Charge. Ett exempel är
att bistå de deltagande kommunerna i övergången till elbilar. Ronneby kommun,
vilken var den första kommunen att gå med i projektet, får nu hjälp att
utveckla sitt elbilssystem – att få upp laddstolpar, att inrätta IT-stöd och
att köpa elbilar.
Skeppsgossen undrar om man inte kunde ha
använt dessa fem miljoner till något vettigare ändamål, förslagsvis till bättre
mat på äldreboenden?
![]() |
Ingen skräckvision och inte skitigare än elbilarna! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar