Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

fredag 6 juli 2012

Ännu en grön avbön




Oljeskiffer - varuprov

”Fakta har förändrats, nu måste vi också ändra oss. Under de senaste tio åren har en osannolik koalition av geologer, oljeprospektörer, bankfolk, militära strateger och miljökämpar varnat för att 'peak oil'– den tidpunkt då jordens oljereserver börjar sina - ligger strax om hörnet. Allt talade för att det var så: produktionen hade gått ner, priserna hade ökat markant..."



Så inleder den välkände gröne förkämpen George Monbiot sin “avbön” i The Guardian. Han erkänner också att miljökämparna själva inte riktigt visste om detta var något önskvärt eller inte. Skeppsgossen minns att han jublade å Kjell Aleklett och de andra ”oil peak”-alarmisternas vägnar – ”så bra då, då löser sig ju problemet med CO2-utsläppen från trafiken av sig självt!”

Men Monbiot menade att bristen på olja i framtiden skulle kunna leda till nya katastrofer och en “växling” till ännu miljöfarligare bränslen som biobränslen och bensin framställd ur kol.


”Vi hade fel allihop”, skriver Monbiot. Alla förutsägelser om minskande utvinning har kommits på skam. ”Peak oil” har inte inträffat och kommer troligen inte att inträffa på mycket lång tid. I stället menar forskare att vi nu står inför en ny oljeboom och att senaste tio årens produktionsminskning har mer med pengar än med geologi att göra. De låga oljepriserna före 2003 fick investerarna att vänta med nya satsningar medan de senaste årens höga priser ändrat inställningen.

George Monbiot citerar en oljedirektör som heter Leonardo Maugeri och som säger att världen står inför den största ökningen av oljekapacitet sedan 1980-talet. För detta krävs ett stadigt oljepris på 70 dollar per fat (idag är priset ca 95 dollar fatet). Irak anses vara det land som kommer att toppa ligan, men USA:s satsningar på skifferolja har enligt Maugeri en enorm potential. Redan nu utvinns motsvarande 550 000 fat skifferolja per dag i Bakkenfältet i North Dakota.

“Problemet vi står inför”, skriver Monbiot, “är inte att det finns för lite olja utan att det finns för mycket... Det finns tillräckligt med olja i jorden för att fritera oss alla och ingen anledning för regeringar och industri att låta den ligga oanvänd. Tjugo års ansträngningar att förhindra en klimatkatastrof med moraliska argument har misslyckats, vilket senast demonstrerats i Rio de Janeiro förra månaden.”

Att George Monbiot ser på framtiden med två ögon i stället för ett är uppenbart. Redan för ett år sen väckte
han viss uppståndelse i de gröna leden då han tog kärnkraften i försvar och nu handlar det alltså om olja.
Skeppsgossen hoppas att fler enögda miljökämpar sällar sig till hans skara och att vi någon gång ska kunna lägga det meningslösa och improduktiva AGW-rabaldret bakom oss.





1 kommentar:

  1. Det var väl 2003 som Kjell Alklett påstod att peak oil skulle vara om c:a 10 år.

    2008 var det år som det hittills producerats mest olja. Att konsumtionen sjönk 2009 berodde på den ekonomiska krisen. 2010 och 2011 var oljeproduktionen högre än 2009 men inte lika hög som 2008. Den amerikanska energimyndigheten spår att mot slutet av året kommer oljeproduktionen i världen vara större än när den var på topp 2008.

    Det som talar emot rekordproduktion av olja i år, är att oljepriserna den senaste tiden sjunkit p g a mindre efterfrågan än beräknat. Amerikanska energimyndighetens prognos är ifrån april, och det har hänt saker sedan dess.

    Satsningarna på alternativ till oljan utgår idag från ett oljepris på 100 $/fat. Drivmedel som är producerat från annat än olja ökar stadigt runt om i världen.

    Nu är inte jag någon expert på området, men för mig verkar det som oljeproduktionen kommer att ligga på en stadig nivå på 85-90 miljoner fat/dag med ett oljepris på 80-100 $/fat. Oljeproduktionen från oljeskiffer och oljesand kommer att öka i samma takt som produktionen från konventionella oljefält minskar.

    Det ökade behovet av drivmedel kommer nog att fyllas upp av alternativ. På 5 år har andelen biobränslen som drivmedel tredubblats i världen.
    Dieselolja som inblandas vissa typer av vegetabiliska oljor, som tallolja, får högre energivärde och dessutom blir lite mindre partiklar i avgaserna. Det är inte ren tallolja som används, den är processad på något sätt.

    Om 5 år så kommer drivmedlet i de flesta länder att bestå av blandningar mellan vegetabiliska bränslen och olja. För 5 år sedan så var det nästan bara i Skandinavien som man blandade i etanol i bensinen. I dag gör man det i nästan hela EU och dessutom har inblandning av vegetabiliska oljor i diesel påbörjats vilket inte förekom för några år sedan.

    SvaraRadera

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare