Svenskarna finner sig förstås utan knot i dubbel moms och koldioxidskatt och fan vet allt. De så kallade motororganisationerna håller tyst.
Enligt Preem kostade bensinen 1 januari 2012 ca 5 kr litern. Oljebolagets påslag är 1 krona. Med endast moms skulle literpriset vid pump då hamna på 7:50 kr per liter.
Men bilismen har ända sen sossarnas tid varit en mjölkkossa som varje regering utnyttjat för gud vet vad (kanske till att späda på statsrådslönerna rentav). Nåväl, totat får du som tankar din bil på bensin betala mer i skatt än vad bensinen kostar – över 8 kr. I dessa 8 kr ingår miljöpartiets fantastiska koldioxidskatt på ca 2:40 kr.
Kan du som läser detta se någon rim och reson i att människor som behöver bilen för att förflytta sig ska straffas med sådana skattesatser?
Men etanolen är ju billigare, invänder kanske någon. Priset på E85 ligger under 10 kr. Javisst, men det beror på att samma regering som höjt bensinpriserna subventionerar etanolen för att få oss att köra ”miljövänligare”.
Faktum är att produktionen av etanol kräver lika mycket energi som man får ut av den och att de totala koldioxidutsläppen därför blir högre än för fossila bränslen. Arealer som kunde användas för odling av spannmål används i stället för etanolgrödor, vilket bland annat leder till högre matpriser. Är det ett miljövänligt alternativ?
Sveriges energipolitik med stängda eller misskötta kärnkraftverk, subventionerade och ineffektiva vindsnurror, miljöskattad el med moms på momsen, elnät som inte klarar stormar, vansinnig beskattning av fossila drivmedel är alla tecken på att det här landets infrastruktur håller på att rasa ihop.
Vad Sverige behöver är människor som inte nöjer sig med att knyta näven i fickan utan ser till att de som kallar sig våra politiska ombud tar sitt förnuft tillfånga och lyssnar till ”gräsrötterna”. Men det är förstås en nåd att stilla bedja om så länge majoriteten av svenskarna känner skuld varje gång de sätter sig i sina bilar…
![]() |
Last chance, North Dakota 1937 eller så här vill miljöpartiet ha det i Sverige |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar