Featured Post

Patrick Moore: Fakta om CO2

Härom dagen hittade Skeppsgossen följande text av Patrick Moore , den kanadensiske miljöforskaren som var med om att grunda Greenpeace...

fredag 1 juni 2012

Gröna jobb - finns dom?

"Grön" jobbare?
Miljöapostlarna talar mycket om “gröna jobb”. De flesta tänker sig väl då ungdomar som arrangerar kanotturer, lagar cyklar eller planterar träd mitt i gatan. Men de flesta ”gröna jobb” hittar vi inom finanssektorn, alltså i den mest förhatliga miljö en miljöpartikel kan tänka sig!


TFS heter en av de mest framgångsrika energimäklarna i världen. Firman ingår i Tradition Group, med över 2 200 anställda. TFS handlar med förnybar energi och utsläppsrätter i Europa, USA och Asien. En särskild avdelning för ”gröna energislag” heter TFS Green med kontor och ombud runtom i världen.

Så här skriver alltid bitske bloggaren Boy on a bike: ”Här har vi alltså en organisation vars anställda sitter i luftkonditionerade kontor framför energislukande datorer och skickar elektroner fram och tillbaka. Jag kan inte se att det är någon större skillnad på vad de gör och vad t.ex. Goldman Sachs ägnar sig åt.”



Men en viss skillnad måste det ändå vara, tror Skeppsgossen. För Occupy Wall Street-rörelsen har ju inte sagt ett knyst om TFS Green.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Narrskeppet

Narrskeppet

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Har varit journalist under hela mitt yrkesverksamma liv och jämsides med detta översättare